STRATEGIA MARKI WŁASNEJ
PEŁNOPRAWNE MARKI DLA SMART KLIENTÓW
Marki własne to już MARKI pełnoprawne. Smart klienci doceniają ich jakość i wybierają chętniej niż dawniej. Strategia marki własnej wymaga jednak nieco innego podejścia.
-
Udział marek własnych w sprzedaży FMCG rośnie z roku na rok. W coraz większej ilości kategorii marki własne zabierają klientów brandom nie dlatego, ze są tańsze, ale dlatego, że są fajniejsze. Przy okazji są TAKŻE tanie, ale cena nie jest podstawowym driverem. Żabka, Lidl i Biedronka doprowadziły tę dziedzinę do mistrzostwa - Fruvita, Plant Hunter, LevelUp czy Kraina Wędlin to po prostu część naszego rynkowego i marketingowego krajobrazu.
Równolegle do rozwoju marek własnych rozwija się koncepcja smart klienta, już 70% z nas przyznaje się do postaw smart-klienckich. Dlatego można zaryzykować tezę, że marki własne to jeden najbardziej przyszłościowych biznesów.
Najciekawsze rozwiązania i modele marek własnych: - nie kopiują brandów, ale rozwijają nowe kategorie, np. oferta wege
- tworzą modne lifestylowe marki dla młodych klientów
- tworzą pełną strukturę marek na różnych półkach cenowych
- opierają się na wchodzących trendach i kodach kulturowych
- realizują kampanie 360 stopni z TVC na dużych budżetach
-
Przy konstrukcji marek własnych ciągle jednak trzeba pamiętać o takich aspektach, jak dobre samopoczucie docelowego klienta, tonalność i styl marki zawsze powyżej ceny cennikowej. Ograniczone są także możliwości zastosowania najnowszych trendów, np. minimalizmu w designie opakowań.
Marki własne to obecnie jedna z najciekawszych i najbardziej kreatywnych dziedzin marketingu. Pracowałem przez ponad 2 lata nad dużym projektem strategii marek własnych dla Lewiatana i mam duże doświadczenie w tym zakresie. Zapraszam do współpracy.