STRATEGIA MARKI
RDZEŃ WSZYSTKICH PROJEKTÓW
Strategia marki to rdzeń działań produktowych i komunikacyjnych. Jeśli jest niejasna tracisz pieniądze. Pora przestać.
-
Strategia marki to całościowy pomysł na markę, z którego wynikają wszystkie w zasadzie decyzje w jej życiu. Zawiera się ona w kilku podstawowych decyzjach:
- grupa docelowa marki - biznesowa i koncepcyjna
- rola marki w portfelu i granice jej kompetencji
- istotne trendy i zjawiska kuturowe do których marka się odwołuje
- okazja, w której korzysta się z marki
- rola, która marka spełnia w życiu kienta
- insight kliencki i propozycja marki
- korzyści racjonalne, emocjonalne i społeczne
- RTB's produktowe, czyli dowody na wiarygodność propozycji
- archetyp i cień
- wartości marki
- osobowość
- tonalność i świat marki
- strategiczne kierunki rozwoju marki w przyszłości
-
Napisanie każdej pozycji osobno nie jest trudne, ale trudne jest napisanie ich w taki sposób, by poszczególne elementy "widziały się" i stanowiły koherentną konstrukcję. Dlatego tak wiele jest strategii marek, które nie działają, bo na poszczególnych poziomach rozchodzą się w szwach. Tak skonstruowana, niejednorodna marka powoduje, że pieniądze wydane na innowacje, nowe koncepty, aktywacje, social media i komunikację w masowych kanałach rozchodzą się na boki i nie przekładają na sukces marki. Szkoda takiej marki.
Miałem przyjemność opracować kilkadziesiąt dużych strategii dla marek na polskim rynku. Zróbmy to razem.