MARKA EKOLOGI-CZNA
CZY TO W OGÓLE MOŻLIWE?
Marki dobrze myślą, próbując włączać ekologię w swoje STRATEGIE, ale czy zabierają się za to dobrze? CZĘSTO Nie chcemy WCALE być marką ekologiczną, LECZ TYLKO WYGLĄDAĆ ekologicznie. A to jest wielka różnica. Jeśli więc odpowiedziałeś/ŁAŚ już sobie na pytanie: być ekologicznym czy wyglądać ekologicznie - polecam kilka poniższych refleksji
-
W obecnej sytuacji, kiedy kula ziemska nie radzi sobie z odtwarzaniem zasobów we właściwym tempie - mamy coraz mniej gatunków, czystego powietrza i słodkiej wody dostępnej dla każdego ale za to coraz więcej plastiku - mówienie o ekologiczności marki jest pomieszaniem znaczeń.
Jakakolwiek produkcja - oznaczająca przemianę zasobów - wody, powietrza, wiatru, surowców mineralnych w produkty jest z natury ANTYekologiczna. Niszczymy bowiem zasoby tworząc rzeczy, które naturze nie są potrzebne. Potrzebne są tylko nam.
Możemy zatem powiedzieć tylko, że istnieją marki mniej i bardziej inwazyjne, podczas tworzenia dóbr potrzebnych ludziom. To zaś oznacza, że wyrządzają mniej szkody w całym procesie. Korzystają ze źródeł odnawialnych, odprowadzają swoją "działkę" na cele rekultywacji zasobów i inicjatyw ekologicznych.
WZROST JEST PRZECIW EKOLOGII
Podstawowe pomieszanie z którym mamy do czynienia w temacie zrównoważonego biznesu jest takie, że mówimy jednocześnie o sprzecznych celach:
- zrównoważonych źródłach zasobów i zaangażowaniu w ochronę środowiska,
- a jednocześnie kładziemy nacisk na wzrost - produkcji, udziału, penetracji, efektów skali, które dadzą nam oszczędności i większy zysk dla akcjonariuszy.
Nie przyczyniamy się w ten sposób do lepszej kondycji planety. Jeśli bowiem produkujemy co roku coraz więcej urządzeń z plastiku które potrzebują coraz więcej energii - to fakt, że 50% plastiku jest z recyklingu, a 50% energii z czystych źródeł - nie zmienia sytuacji netto. Wprowadzamy do obrotu coraz więcej plastiku a nasze produkty zużywają netto coraz więcej energii. Aktywnie przyczyniamy się więc do większego zanieczyszczenia wód plastikiem, a powietrza spalinami z paliw kopalnych. W takim modelu nie jesteśmy w stanie tego trendu odwrócić. Pushe w aplikacji dla klientów o uzyskaniu 96% plastiku z recyklingu odwracają uwagę od esencji i wprowadzają nie do końca uzasadnione dobre samopoczucie w organizacji.
Jedyną szansą marki jest pohamowanie swojej własnej żarłoczności, zatrzymanie wzrostu i postawienie na inne mierniki sukcesu i źródła bogactwa. Zauważyły to Mercedes i Patagonia ograniczając wzrost produkcji samochodów i odzieży, podnosząc jakość i niezawodność oraz inicjując wtórny obrót używanymi produktami. Postawiły na rozwój technologii podnoszących bezpieczeństwo nie tylko samych siebie, ale całej społeczności - klientów i nie-klientów.
Lepsza produkcja, a dzięki niej - spadek konsumpcji. Może Ty będziesz następny?
7 ZASAD MARKI EKOLOGICZNEJ
1. Jako organizacja bądź ze sobą szczery - nie jesteś marką ekologiczną.
2. Wytłumacz klientom prawdę o zasadach leżących u podstaw prawdziwie ekologicznej marki.
3. Nie oszukuj siebie i klienta tanimi grepsami jak 10% butelek z recyklingu, to nie jest ekologia, choc to dobry początek.
4. Produkuj mniej ale lepiej, podnieś trwałość produktu i używaj lepszej technologii. Zachęcaj klienta do oszczędzania i chronienia produktu by dłużej służył. Zapewnij lepszy serwis i naprawiaj usterki.
5. Zacznij od siebie, obniż cele wzrostowe, marżę i prognozę zysku. Twój zysk wynika częściowo z zużycia nieodtwarzalnych zasobów ziemi.
6. Podnieś cenę i docieraj do klientów, którzy są skłonni zapłacić za jakość.
7. Komunikuj się, pokazuj, dlatego twoja cena jest wyższa.
W miarę rozwoju marki i komplikowania się sytuacji na ziemi będziesz należał do liderów realnej, a nie kosmetycznej zmiany. Takiego podejścia nie da się wówczas szybko skopiować. To będą Twoje żniwa.
PROCES TWORZENIA MARKI EKOLOGICZNEJ
Jedyna możliwa metoda realizacji takiej zmiany w organizacji to zmiana paradygmatu w ustanawianiu misji, wizji i celów operacyjnych dla organizacji. Trzeba skierować się w przyszłość i zacząć od warsztatowego wypracowania podstawowych elementów strategii:
1. Misja i wizja biznesu
2. Wartości w które wierzymy.
3. Model biznesowy, zakładający realizację celów biznesowych i profitu przy spadających miarach obrotu, penetracji, etc.
4. Pozycjonowanie marki
5. Strategia komunikacji
6. Komunikacja wizerunkowa budująca nowe podejście biznesowe i produktowe.
KOMUNIKOWANIE MARKI REALNIE EKOLOGICZNEJ - edukacja w zakresie koncepcji marki ekologicznej
- metody zmniejszania zużycia zasobów netto w modelu biznesowym
- komunikacja produktowa z edukacją o cyklu życia produktu
- komunikacja usług dodanych do produktu
- transparentna komunikacja wyników biznesowych w czasie r/r
- komunikacja obniżonych parametrów zysku na akcjonariusza, etc.
-
Rozwiązanie, które przedstawiam jest oczywiście utopijne, jednak za ok. 10 lat stanie się koniecznością. To, co wydaje mi się sensowne to powolne przestawianie swojego biznesu na takie tory, aby w czasie, gdy będą się zaostrzały przepisy mieć już zbudowane fundamenty trwałej transformacji. Zależą one bowiem w dużej mierze od czynników biznesowych, ale także od zarządzania mentalnością organizacji i jej akcjonariuszy.
Jeśli chcielibyście Państwo zacząć już dziś - zapraszam do rozmowy.
Źródło fotografii: patagonia.com