STRATEGIA MARKI MA KOLOSALNĄ PRZYSZŁOŚĆ
DLACZEGO JEJ POTRZEBUJESZ, DLACZEGO MUSI BYĆ DOBRA I AKTUALNA?
DOBRA Strategia JEST dziś 100 razy ważniejsza dziś, niż 10 lat temu. Żyjemy w epoce totalnego pomieszania wszystkiego ze wszystkim - kultur, języków, stylów i branż. Skutkuje to z jednej strony nieograniczonymi możliwościami, ale też niedopasowaną do tego bogactwa ZDOLNOŚCIĄ percepcjI i organizacji treści w umyśle nabywców. Jeśli pracujesz nad strategią marki - zapraszam do dalszej lektury.
-
STRATEGIA TO WYBÓR CZEGOŚ I REZYGNACJA Z CZEGOŚ ZARAZEM.
Możesz powiedzieć, że masz strategię marki, jeśli podczas jej wypracowania podjąłeś trudne decyzje - na temat grup celowych, głównych korzyści czy elementów usługi. To dlatego strategia ułatwia potem podejmowanie decyzji codziennych - zostały one już podjęte wcześniej. Strategia marki pomaga jej niezawodnie trafiać w cel, a zespołowi zachować wspólny kierunek i rytm działania. Wspiera szybką budowę biznesu poprzez łączenie z produktem pożądanych skojarzeń i tworzenie ładunku emocji w sercach klientów.
DLACZEGO JEJ POTRZEBUJESZ?
Zwykle bywa tak, że młode marki nie mają strategii, działa się na zasadzie przedsiębiorczej intuicji - "właściciel jest strategią". Przychodzi jednak taki moment, że zespół rośnie, biznes dojrzewa, do podjęcia jest coraz więcej decyzji dotyczących brandu, których nie sposób już podejmować na nosa. Potrzebne jest poukładanie kwestii związanych z grupą celową, propozycją / USP, benefitami konsumenckimi czy uzasadnieniami /RTBs, które udowadniają wiarygodność naszej propozycji. Dochodzimy do wartości, na której marka jest zbudowana, jej osobowości / archetypu w jakim się poruszamy, wreszcie tonu komunikacji - czy chcemy się jako marka bawić z klientem, czy też go edukować. Poukładanie tych kwestii upraszcza codzienne prowadzenie marketingu, wiele decyzji podejmuje się niemal automatycznie.
Jeśli jednak marka ma strategię to już jest nieźle. To znaczy, że masz poukładaną markę i ogólnie zmierza ona w jakimś kierunku. Pozostaje sobie odpowiedzieć na pytanie - czy to najlepsze na co cię stać? Czy idea jest nośna i inspirująca? Czy wreszcie strategia odwołuje się do aktualnych zjawisk społecznych i kodów kulturowych?
DLACZEGO MUSI BYĆ DOBRA?
Co to właściwie znaczy dobra strategia marki? Wielu strategów pisze takie dokumenty, zawierające założenia TG, koncepty i benefity. Coraz więcej z nich dobierze ci archetypy, choć nie każdy rozumie co to właściwie jest ten archetyp... Słabą strategię łatwo rozpoznasz po braku logicznej konsekwencji - w dokumentach strategicznych marka często rozpada się na wiele nie skoordynowanych ze sobą znaczeń i procesów. W rozdziale 1 jest o przyszłości, a w 7 kładzie nacisk na tradycję.
Dobra strategia marki jest:
- prosta - nie używa niepotrzebnie skomplikowanych pojęć i modeli
- realizowalna - da się ją zrealizować w designie, reklamie, czy socialu, oferuje marce realistyczne budżetowo narzędzia realizacji
- logiczna i "decyzyjna" - jest spoista myślowo, konkretna, nie miesza pojęć - wielu celów i wielu pozycjonowań w jednym
- trwała - jest zbudowana na pojęciach wschodzących i inspirujących.
Najgorsze co możesz zrobić to zatwierdzić strategię o wszystkim, co dusza zapragnie - marka, którą pokochają młodzi i seniorzy, konkurujemy ceną i dajemy prestiż. Dobra strategia = trudne decyzje.
DLACZEGO MUSI BYĆ AKTUALNA?
Życie płynie wartkim nurtem. Napisana i realizowana strategia marki daje poczucie sensu i spokoju, ale ma też tendencję do usypiania czujności. A przecież pojawiają się kolejne pokolenia (millenialsi, zety, alpha - nie tak różni od siebie, jak się nam to sprzedaje), kolejne trendy komunikacyjne, technologie, które czasem zupełnie zmieniają kategorię. Potrzeba więc czasem weryfikacji, czy nasza strategia jest ciągle trafna, czy prowadzi nas w dobre miejsce. I jeśli nie - dokonujmy w niej inspirujących zmian, otwierających markę na nowe.