PORTFEL MAREK
DOBRY PORTFEL MAREK TO CZYSTY ZYSK
Gry firma rozwija się ORGANICZNIE, OFERTA I WARTOŚĆ SPRZEDAŻY i rosną w tempie geometrycznym. PRODUKTY KONKURUJĄ O TE SAME PIENIĄDZE, NIEKTÓRE Z NICH RADZĄ SOBIE LEPIEJ NIŻ INNE. Jak uporządkować portfel i zarobić możliwie najwięcej?
-
Gdy zaczynamy działalność z jednym produktem, sytuacja jest prosta. Działamy, rozwijamy biznes i nie oglądamy się na boki. W miarę upływu czasu pojawiają się w ofercie kolejne produkty, zaczynamy różnicować grupy celowe dla nich i ceny. SKUsy w ramach marek pączkują, czasem marki potrzebują "się widzieć", a czasem nie. Dobre ułożenie portfela jest koniecznością nie tylko dlatego, aby ułatwić życie konsumentom, ale przede wszystkim dlatego, że da się wtedy wycisnąć więcej pieniędzy i wyższą marżę.
CELE STRATEGII PORTFELA - ułożenie marek dla różnych klientów i na różnych półkach cenowych
- dopasowanie insightów do segmentów konsumenckich i półek
- rozwój submarek w ramach istniejących bytów
- wprowadzanie nowości - optymalizacja szerokości półki
- sukcesja marek strategicznych w czasie
- energizery - wyróżniki służące do zdynamizowania marki
- architektura zależności, endorsementów i wyróżników
- optymalizacja ilości marek po przejęciach i fuzjach
- cele i optymalizacja wydatków na marki wg modelu BCG
- optymalna formuła wymaga wsparcia optymalnym komunikatem
- branding nowych kategorii - któraś z obecnych czy nowa marka?
-
Każdy projekt tego typu jest totalnie indywidualny, rekomendacje portfelowe zależą od parametrów posiadanych marek, ich atrybutów i wizerunku emocjonalnego, udziałów i potencjału rynkowego, a czasem także od wewnętrznej polityki firmy.